Βασική προϋπόθεση για να λειτουργήσει με αποτελεσματικό και δημιουργικό τρόπο η σχολική κοινότητα είναι ο καθορισμός όρων και κανόνων, δηλαδή να θεμελιωθεί η ελευθερία του κάθε ατόμου (μαθητή και εκπαιδευτικού) σε συνθήκες που ευνοούν το αίσθημα της ασφάλειας, της υπευθυνότητας και της δημοκρατικής οργάνωσης. Επομένως, ο σχολικός κανονισμός αποτελεί ένα σημαντικό παιδαγωγικό μέσο που βοηθά στην ομαλή σχολική ζωή, στη συνεργασία, στην αλληλεγγύη και στην αποδοχή της διαφορετικότητας.
Ας υπενθυμίσουμε λοιπόν τα ουσιώδη:
- Έγκαιρη προσέλευση στο σχολείο, πριν την πρωινή συγκέντρωση, γιατί πάντα κάτι ενδιαφέρον ή χρήσιμο θα ανακοινωθεί!
- Κινητό τηλέφωνο; Κάπνισμα; Όχι, ευχαριστώ!
- Έξοδος από το σχολείο; Με τίποτα! Προσέχω τον εαυτό μου, περιμένω τον γονιό μου ή το κουδούνι της λήξης.
- Για να διεξαχθεί εποικοδομητικά το μάθημα ο καθηγητής χρειάζεται την προσοχή μου και το ενδιαφέρον μου.
- Το ήρεμο κλίμα μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας εξασφαλίζει αρμονική συνεργασία μεταξύ καθηγητή-μαθητών και άρα γνωστική και συναισθηματική ισορροπία.
- Συμπεριφέρομαι με σεβασμό και αξιοπρέπεια προς τους συμμαθητές και τους καθηγητές μου.
- Σέβομαι, προστατεύω και διατηρώ καθαρό τον χώρο της τάξης μου και του κτιρίου γενικότερα. Η ποιότητα του σχολικού χώρου εξαρτάται και από την δική μου συμμετοχή και συνεργασία.
- Σέβομαι και χρησιμοποιώ προσεκτικά τα εποπτικά μέσα, τους υπολογιστές και γενικά την υλικοτεχνική υποδομή του σχολείου. Θα περάσουν και άλλοι μαθητές μετά από εμένα.
- Δεν κακοποιώ τα σχολικά μου βιβλία – ακόμα κι αν δε συμπαθώ το περιεχόμενό τους.
- Συμμετέχω ενεργά στις δραστηριότητες του σχολείου (πολιτιστικά προγράμματα, λειτουργία βιβλιοθήκης, περιβαλλοντική εκπαίδευση κ.τ.λ.), γιατί μου προσφέρεται η δυνατότητα να αναπτύξω τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά μου. Δημιουργικές πρωτοβουλίες.
- Να θυμάμαι: Επιλύω τις διαφορές μου με τον διάλογο. Κι αν είναι δύσκολο, αναζητώ τη βοήθεια των καθηγητών μου.