ΟΜΙΛΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗΣ
Ο Όμιλος Δημιουργικής Ανάγνωσης και Γραφής του Γυμνασίου Τήνου λειτούργησε καθ’ όλο το σχολικό έτος με δίωρες εβδομαδιαίες συναντήσεις (συνολικά 18), από τις 14 Οκτωβρίου έως και τις 13 Απριλίου. Δεν πραγματοποιήθηκαν κάποιες συναντήσεις λόγω ασθένειας καθώς και σε όσα Σαββατοκύριακα ήταν διαδοχικά με γιορτές – αργίες. Συμμετείχαν 10 μαθητές / -ριες που παρακολούθησαν τακτικά από την αρχή μέχρι το τέλος.
Η θεματολογία του ομίλου ήταν «εφηβικές ανησυχίες, χτες – σήμερα – αύριο» με στόχο να μελετηθούν βιβλία με ήρωες εφήβους, παλαιότερων ή σύγχρονων εποχών. Ο αρχικός προγραμματισμός μεταβλήθηκε εξαιτίας κάποιων ενδιαφερουσών προτάσεων για συνεργασίες που ενέπιπταν στη θεματική και κέντρισαν το ενδιαφέρον των παιδιών, και οι οποίες αποδείχτηκαν εξαιρετικά δημιουργικές και καρποφόρες.
Στην αρχή της σχολικής χρονιάς, κατά την περίοδο σχεδιασμού του ομίλου, έγινε πρόταση στην υπεύθυνη καθηγήτρια να συμμετάσχει με κάποιο διδακτικό σενάριο στο μαθητικό συνέδριο του επιστημονικού προγράμματος «Ο ξένος, ο άλλος, ο διαφορετικός». Αποφασίστηκε να συμμετάσχει ο όμιλος (εξ αποστάσεως, για πρακτικούς λόγους), με θέμα «Μορφές της ετερότητας στο μυθιστόρημα της Άλκης Ζέη Η Κωνσταντίνα και οι αράχνες της». Οι μαθητές μελέτησαν το θέμα της ηλικιακής ετερότητας (σχέση της Κωνσταντίνας με τη γιαγιά της) και της πολιτισμικής ετερότητας (η προσαρμογή της Κωνσταντίνας ως Ελληνίδας στη Γερμανία και αντίστροφα, η εκ νέου προσαρμογή της ως παλιννοστούσας στην Ελλάδα). Στο συνέδριο, που πραγματοποιήθηκε στις 26 Οκτωβρίου, ένας από τους μαθητές έκανε προφορική εισήγηση σχετικά με τα συμπεράσματα των μαθητών από τη μελέτη αυτών των θεμάτων και μία μαθήτρια παρουσίασε ένα δικό της ερμηνευτικό δοκίμιο. Επίσης προβλήθηκαν εικαστικά έργα των μαθητών εμπνευσμένα από το μυθιστόρημα.
Την ίδια περίοδο ανακοινώθηκε η διοργάνωση από τη Δημοτική Βιβλιοθήκη Πτολεμαΐδας του ετήσιου προγράμματος φιλαναγνωσίας «Λογοτεχνικές Διαδρομές στην Ιστορία», μέρος του οποίου ήταν αφιερωμένο στην Άλκη Ζέη και τη Ζωρζ Σαρή, λόγω και της επετείου των 100 ετών από τη γέννησή τους. Η υπεύθυνη του ομίλου έκανε αίτηση για συμμετοχή στο πρόγραμμα, μιας και ήταν ούτως ή άλλως προγραμματισμένο να αναγνωστεί το βιβλίο Ε.Π. της Ζωρζ Σαρή. Λόγω της συμμετοχής στο πρόγραμμα, η εστίαση του ομίλου άλλαξε και μεταφέρθηκε στο έργο της Ζωρζ Σαρή και της Άλκης Ζέη, συνδυαστικά με την ιστορία της εποχής. Οι μαθητές μελέτησαν διεξοδικά το Ε.Π. και το Καπλάνι της Βιτρίνας συνδυαστικά με το Μολύβι φάμπερ νούμερο 2. Ήρθαν σε επαφή με τα ιστορικά γεγονότα της περιόδου του Μεσοπολέμου, συζήτησαν την παρουσία αυτοβιογραφικών στοιχείων και τον διαφορετικό τρόπο με τον οποίο αξιοποιούνται τα βιώματα των συγγραφέων στα δύο έργα, ανέλυσαν τους χαρακτήρες των ηρώων και σύγκριναν τη σχολική και οικογενειακή ζωή των εφήβων του χτες με την εποχή μας.
Η ανάγνωση γινόταν κυρίως στις εβδομαδιαίες συναντήσεις και ακολουθούσε διάλογος κατευθυνόμενος από την διδάσκουσα. Κατά τη διάρκεια των συναντήσεων ή για το σπίτι ανατέθηκαν ποικίλες εργασίες αναγνωστικής ανταπόκρισης και δημιουργικής γραφής. Μετά την ολοκλήρωση της ανάγνωσης, κι επειδή οι μαθητές είχαν αναπτύξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη ζωή και την κοινή πορεία των δύο συγγραφέων, οργανώθηκε ένα μικρό project με στόχο τη δημιουργία μιας αφίσας με τρεις χρονογραμμές: των ιστορικών γεγονότων και των σημαντικών σταθμών της ζωής των πεζογράφων. Φωτογραφίες με τα εξώφυλλα των έργων τοποθετήθηκαν στις χρονογραμμές ανάλογα με την ιστορική περίοδο και την αυτοβιογραφική σχέση των γεγονότων που εξιστορούν. Στην εκδήλωση λήξης του προγράμματος παρουσιάστηκαν σύντομα βίντεο με τον απολογισμό εργασιών του κάθε σχολείου και θα εκδοθεί και συλλογικός τόμος από τους εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν στο πρόγραμμα.
Η συμμετοχή στο πρόγραμμα Φιλαναγνωσίας περιελάμβανε και τη συνεργασία με ένα σχολείο που μελετούσε τα ίδια βιβλία, το 1ο Γυμνάσιο Πτολεμαΐδας. Η συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών των δύο σχολείων υπήρξε ιδιαίτερα γόνιμη. Δημιουργήθηκε ένα συνεργατικό έγγραφο στο Padlet στο οποίο αναρτήθηκαν εργασίες των μαθητών των δύο σχολείων και πραγματοποιήθηκε μία συνάντηση γνωριμίας μεταξύ όλων των παιδιών. Οι μαθητές επίσης αντάλλαξαν αλληλογραφία και φωτογραφικό υλικό σχετικά με την πόλη και το σχολείο τους.
Η καθηγήτρια του ομίλου συνεργάστηκε επίσης με την υπεύθυνη του Ομίλου Ποίησης, κ. Μ. Νάζου, για τη διοργάνωση δράσεων από κοινού. Τον Δεκέμβριο οι μαθητές των δύο ομίλων μαζί με όλα τα τμήματα της Β΄ τάξης, παρακολούθησαν διαδικτυακή εκδήλωση αφιερωμένη στην Άλκη Ζέη. Στις 21 Δεκεμβρίου διοργανώθηκε δανειστική έκθεση βιβλίου με αφορμή την Πανελλήνια Ημέρα Φιλαναγνωσίας «Χάρισε ένα βιβλίο, δυνάμωσε το φως». Οι μαθητές των ομίλων συμμετείχαν στο στήσιμο της έκθεσης και συντόνισαν την καταγραφή των βιβλίων στο έντυπο δανεισμού, αναλαμβάνοντας τον ρόλο του βιβλιοθηκονόμου. Αποτέλεσμα αυτής της εκδήλωσης ήταν και η συνάντηση Φιλαναγνωσίας ανάμεσα στους δύο ομίλους του Γυμνασίου και το 2ο Νηπιαγωγείο Τήνου. Ομάδα παιδιών του Νηπιαγωγείου επισκέφθηκε το σχολείο μας, έγινε ανταλλαγή βιβλίων και τα παιδιά έκαναν μαζί δημιουργικές δραστηριότητες σχετικά με αγαπημένα βιβλία. Η συνεργασία μεταξύ των σχολείων θα συνεχιστεί και την επόμενη χρονιά.
Τέλος η προβολή των δράσεων φιλαναγνωσίας του σχολείου στην ιστοσελίδα και στα τοπικά ειδησεογραφικά μέσα, οδήγησε και σε τηλεφωνική συνέντευξη με τη διαδικτυακή εφημερίδα Κοινή Γνώμη της Σύρου, στην οποία παρουσιάστηκαν οι βιβλιοφιλικές δράσεις του Γυμνασίου.
Η υπεύθυνη καθηγήτρια,
Ελένη Λαμπάκη
Φιλόλογος